زگیل مقعدی چیست؟علائم، دلایل، روش های درمان و نحوه تشخیص آن

 
زگیل مقعدی چیست؟علائم، دلایل، روش های درمان و نحوه تشخیص آن

زگیل مقعدی یکی از انواع زگیل هاست که بر اثر نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی از طریق روابط جنسی منتقل می شود . این ویروس قدمت بسیار طولانی دارد و در مومیایی های مصر باستان مواردی از آن دیده می شود .
این زگیل ها به شکل توده هایی برجسته و نامنظم در پوست اطراف ناحیه ی مقعد و انتهای رکتوم به وجود می آیند و به مرور زمان می توانند تکثیر کنند و به سمت دستگاه تناسلی گسترش یابند.
این زگیل ها در اثر ارتباط مستقیم پوست با پوست در روابط جنسی منتقل می شوند و در اثر عفونت ناشی از ابتلا به این ویروس ایجاد می گردند . شکل اولیه ی این عفونت به شکل زخم یا تاول است که به مرور زمان به زگیل تبدیل می شود . این زگیل ها ابتدا در حد اندازه ی یک نوک سوزن یا موپک تر از آن است ولی به مرور زمان به اندازه ی یک نخود هم می رسد. این زگیل ها معمولا درد و سوزشی ندارند و به همین دلیل شخص به وجود آنها پی نمی برد .
در رابطه با میزان گستردگی این عفونت باید گفت که عفونت به وسیله ی ویروس  HPV  یکی از شایع ترین انواع عفونت های انسانی است که با توجه به تغییراتی که در رفتارها و عادات جنسی جوانان دیده می شود روز به روز در حال افزایش است . تخمین زده می شود بیش از ۷۵ درصد جمعیت روی زمین به این ویروس آلوده هستند ولی با توجه به وضعیت سیستم ایمنی بدن که در افراد مختلف متفاوت است ممکن است علائم و نشانه های عفونت ناشی از آن هرگز در بدن فرد مبتلا به آن رخ ندهد و در افرادی هم که ضعیف تر هستند در عرض مدت زمان کوتاهی علائم و نشانه های خود را نشان دهد .
به همین علت میزان ابتلا به زگیل مقعدی نسبتا کم است .

  • علائم زگیل مقعدی
  • درمان زگیل مقعدی
  • چند نکته ی مهم در رابطه با زگیل مقعدی
  • علائم زگیل مقعدی

    زگیل مقعدی در ابتدا به شکل یک زخم یا تاول ساده است که به مرور زمان عفونت آن گسترش می یابد و به شکل یک زگیل در می آید .در این مرحله زگیل ها هیچ گونه علائم و نشانه ی خاصی ندارند . فقط در اطراف مقعد برجستگی هایی آویزان و زائده های گوشتی شکل به رنگ پوست ،سیاه یا قهوه ای رنگ مشاهده می شود .در بعضی شرایط خاص بیمار در محل مقعد خود با درد ، سوزش و خارش  مواجه می شود که با خونریزی همراه است . همچنین ممکن است در محل زگیل های مقعد رطوبت هم احساس شود .
    همان طور که در بالا اشاره کردیم زگیل مقعدی بر اثر نوعی ویروس از طریق ارتباط جنسی مقعدی منتقل می شود . البته علاوه بر این موضوع دلایل دیگری هم برای ابتلا به زگیل مقعدی وجود دارد .

     

    • داشتن سابقه ی رادیوتراپی
    • شرکای جنسی متعدد
    • لواط
    • پیوند عضو و استفاده از داروهای سرکوب کننده ی ایمنی
    • مصرف سیگار و الکل
    • نقص سیستم  ایمنی بدن مثل دیابت و ایدز
    • سابقه ی سرطان
    • نحوه ی تشخیص زگیل مقعدی

    زگیل مقعدی در ابتدا شاید به شکل یک زخم یا تاول کوچک باشد ولی با گسترش عفونت به شکل زگیل های کوچک در اطراف مقعد قابل مشاهده است که پزشک با یک معاینه ی روتین و ساده به وجود آن می تواند پی ببرد . همچنین برای بررسی دقیق تر می تواند از وسیله ای به نام آنوسکوپ برای مشاهده ی داخل مقعد استفاده کند.

    درمان زگیل مقعدی

    روش های متعددی برای درمان زگیل مقعدی وجود دارد که با توجه به اندازه ی زگیل ها ، میزان گسترش آنها و محل بروز آنها روش درمانی خاصی انتخاب می شود . مثلا برای درمان زگیل های کوچک از داروهای موضعی مثل bichloracetic acid
    یا podophyllin استفاده می شود که به صورت موضعی بر روی زگیل ها می توان استعمال کرد .
    کوتریزه کردن زگیل ها یا همان سوزاندن هم روش دیگری است که برای درمان زگیل های مقعدی وجود دارد .
    برای زگیل های بزرگ تر و یا زگیل های بزرگ تر بهترین روش درمان قطعی انجام عمل جراحی است . همچنین از روش های درمانی دیگری مانند درمان با لیزر و منجمد کردن ( فریز کردن ) برای از بین بردن زگیل های مقعدی نیز استفاده می شود .

    چند نکته ی مهم در رابطه با زگیل مقعدی

    و اگر به زگیل مقعدی مبتلا شده اید قبل از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید. استرس و اضطراب بیشتر فقط سیستم ایمنی بدنی شما را ضعیف تر می کند و بیماری شما با سرعت زیاد تری گسترش می یابد و در نتیجه درمان آن سخت تر و طولانی تر می شود.
    بهتر است که سریع  به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و مطمئن باشید که پزشک امین و رازدار شماست . ممکن است پزشک سوالاتی درباره ی گذشته ی شما و همچنین روابط خصوصی تان بپرسد بهتر است که با نهایت آرامش و صداقت به سوالات او پاسخ دهید و بدانید که هرچه پاسخ های شما دقیق تر و درست تر باشد تشخیص بیماری و درمان آن راحت تر است . از جواب این سوال ها هرگز کس دیگری با خبر نخواهد شد.
    اگر به زگیل مقعدی مبتلا هستید برای مدتی  از برقراری رابطه ی جنسی به خصوص رابطه ی جنسی مقعدی پرهیز کنید . از دستکاری ،  کندن و خراشیدن زگیل ها خودداری کنید زیرا باعث گسترش عفونت و انتقال آلودگی به سایر نقاط  می گردد .
    بهداشت ناحیه ی مقعد خود را به طور مرتب رعایت کنید و پس از شستن مقعد با آب ولرم آن را با دستمال نرم و تمیز به آرامی خشک کنید و همیشه هم آن را خشک  و تمیز نگه دارید  .
    جدا از آموزه های اخلاقی و نگرش هایی که در این رابطه وجود دارد سعی کنید یک شریک جنسی مطمئن برای زندگی خود انتخاب کنید و از رابطه داشتن با افراد متعدد بپرهیزید . ارتباط جنسی با بیش از یک نفر می تواند امکان ابتلا به بسیاری از بیماری های جنسی از جمله زگیل مقعدی را افزایش دهد .  و از همه مهم تر اینکه روابط جنسی خود را با افراد پرخطر محدود نمایید و تا حد امکان از انجام چنین روابطی بپرهیزید  .
  • بیشتر بخوانید: